כל בעל עסק מייחל לגלות את סוד ההצלחה – מה הופך עסק מסוים ליציב ומשגשג לעומת אחרים שנותרים מאחור? את הנוסחה המדויקת גם אנחנו, לצערנו, עדיין לא פיצחנו, אך את אחד המרכיבים החשובים בה אנחנו מכירים מקרוב: התאורה
גורמים רבים משפיעים על הצלחה של עסק: התנהלות כלכלית חכמה, קריאה נכונה של השוק, אינטואיציה מעולה, מיתוג מדויק, תכנון ויישום של אסטרטגיה עסקית מוצלחת, סטנדרט גבוה של איכות ושירות ועוד. רשימת המרכיבים האחראים להפיכת עסק למצליח היא ארוכה וכוללת גם לא מעט מזל, אך כמו שהקלישאה אומרת – אלוהים נמצא בפרטים ויחד איתו נמצא שם, ככל הנראה, גם סוד ההצלחה.
התאורה היא אולי רק פרט אחד מתוך כלל המרכיבים בהקמה ותפעול של עסק, אבל משמעותה והשפעתה על הצלחתו היא אדירה. מהו כוחה של התאורה וכיצד הוא יכול לבוא לידי ביטוי בעסק שלכם?
שימוש בתאורה אדריכלית לטובת המטרות שלכם
תאורה איכותית לעסק שלכם, שיש בכוחה לתרום משמעותית להצלחתו, היא תאורה אדריכלית – תאורה המעוצבת ומתוכננת על ידי יועץ תאורה ומותאמת למבנה ולפונקציונליות של המקום. בבסיס עיצוב התאורה האדריכלית טמונה ההבנה כי התאורה אינה אמצעי אסתטי שנועד לקשט את העסק שלכם, אלא אלמנט בעל כוח אדיר, אותו ניתן לרתום לטובת השגת המטרות הבאות:
עיצוב חוויה ויצירת רגש: בניגוד לשעות היום, בהן רוב בתי העסק שטופים באור טבעי המגיע מבחוץ, שעות החשיכה מאפשרות לנו להשתמש בתאורה על מנת לעצב את החוויה הלילית של המבקרים במקום ואף לייצר אצלם רגש. מגיל ילדות האור והחושך מעוררים בנו רגשות עזים, וגם בבגרותנו צפויות להתעורר תחושות דומות בעקבות שימוש בתאורה כזו או אחרת. כך, למשל, תאורה חמה תייצר תחושה של אינטימיות; אווירה של כיף, שעשוע ומסיבה תיווצר בחדר עם תאורה בצבעים שונים; חדר חשוך שבקצהו נר יחיד ייצור תחושה של פחד, וכן הלאה. באמצעות שימוש נכון בתאורה, תוכלו לדייק את החוויה אותה תרצו שהלקוח שלכם יעבור.
הבלטת ייחוד העסק: עיצוב תאורה אדריכלית מאפשר להבליט את ייחוד העסק לא רק מבחינת החוויה והרגש שנוצרים במקום אלא גם מבחינת מראה המבנה והחלל שבתוכו אנו נמצאים. על ידי הארה של אלמנטים אדריכליים מסוימים והחשכה של אזורים אחרים, תוכלו להדגיש את חוזקות המבנה ולטשטש את חסרונותיו, ואף להשתמש בהשפעת התאורה על המבנה כדי לשרת את החוויה אותה אתם מעוניינים לייצר, כמו לדוגמא: לגרום למבנה להיראות גבוה או נמוך יותר מכפי שהוא.
ניתוב הלקוח בתוך העסק: הדגשת אלמנטים אדריכליים במבנה מאפשרת לכם, מעבר ליצירת אפקט ויזואלי מרשים, גם להכתיב את תנועת הלקוח בתוך העסק ואת פיזור תשומת הלב שלו: אלמנטים מודגשים יובילו את מבטו של הלקוח אל המקום עליו אתם מעוניינים שיסתכל, פתחים מוארים יהיו אלו שדרכם יבחר לעבור.
הגדלת חשיפה: תאורה חיצונית ותאורה חזיתית בפרט, הן אחד האמצעים החשובים להגדלת החשיפה של העסק ללקוחות פוטנציאליים: אלו שעוברים במקרה ברחוב, אלו שיבחינו בשלט מרחוק וכדומה. בעיצוב התאורה החיצונית של העסק ניתן להדגיש אלמנטים אדריכליים מיוחדים במעטפת המבנה ובסביבתו הקרובה, לכוון את הלקוחות לעבר הכניסה, ואפילו להתחיל לרמוז על החוויה המצפה להם עם הכניסה למקום.
הגדלת מכירות: אחת התרומות הגדולות של תאורה נכונה לעסק היא הגדלת המכירות ובניית קהל לקוחות נאמן. מבלי שנשים לב לכך, אנו בוחרים לשהות במקומות בהם התאורה נעימה לעינינו ולהימלט ממקומות בהם היא מסנוורת, מכאיבה לעיניים או לא משקפת באופן מדויק את הצבעים של המוצרים במקום (נכון במיוחד בעסקים כמו חנויות אופנה). ככל שהתאורה תהיה נעימה ונכונה יותר, כך הלקוחות שלכם יאריכו את שהותם במקום ויוסיפו לחזור אליכם גם בפעמים הבאות, ולכך יהיה ביטוי ברור במחזור ההכנסות שלכם.
האור נמצא בפרטים
תכנון התאורה האדריכלית לעסק שלכם מתחיל מתכנון התמונה הכללית, המתבססת על המטרות שהגדרנו ועל החזון העיצובי של יועץ התאורה, וממשיך בירידה לרמה הפרקטית ובהעמקה עד לפרטים הקטנים ביותר. כל גוף תאורה ייבחר בקפידה, על מנת לשרת נאמנה את תפקידו במערך התאורה הכולל.
במסגרת בחירת גופי התאורה, יושם דגש על מדדים שונים כגון מדד ה- CRI – מדד העברת הצבע המבטא את הדיוק של העברת הצבעים תחת מקור האור; מדד הסינוור, המבטיח תאורה נעימה לעיניים; עמידות גוף התאורה ואורך החיים הצפוי לו ועוד.
כל פרט ופרט יילקח בחשבון, כולל המיקום המדויק של כל גוף תאורה במבנה, גוון האור הבוקע ממנו ועוצמתו, אשר ייבחרו על מנת להשיג את התוצאה הסופית הטובה ביותר. כך, למשל, יידע יועץ תאורה מקצועי לגזור מתוך החזון העיצובי שיצר את גוון האור המדויק של כל גוף תאורה, כך שיאיר באופן המחמיא ביותר את האלמנט המסוים שאליו הוא מכוון, וכך תוכלו אתם להפיק את המירב משימוש בתאורה אדריכלית עבור העסק שלכם.
המאמר נכתב על ידי סטודיו טריפל, המתמחה בתכנון אדריכלי, עיצוב פנים ותכנון ועיצוב תאורה אדריכלית.